#25: Så hittar du det perfekta träningsupplägget

Många av de frågor vi får handlar om träningsupplägg och hur man ska veta vad som passar just mig.

Välkommen till en härlig säsongsavslutning där vi lär dig som lyssnar allt du behöver veta för att hitta det perfekta träningsupplägget för just DIG, där du befinner dig i livet. Vi besvarar också flera lyssnarfrågor, bland annat om problem med benhinnor, om våra mål inför 2019 och om vår syn på att föra träningsdagbok.

Lyssna genom att klicka på någon av följande länkar eller lyssna direkt i spelaren nedan:

Avsnittet presenteras i stolt samarbete med ColdZyme och görs på Beppo

#24: Så behåller du formen till nästa säsong

Ewerlöf & Månström

Årets löparsäsong börjar gå mot sitt slut och då passar vi på att ge dig de bästa tipsen på hur du behåller formen – och till och med förbättrar den – till nästa säsong.

Vi pratar också om vikten av återhämtning och varför vi tycker att trenden med ”runstreak” är heltokig. Dessutom: så behåller du motivationen när livet kraschar, så ser en vanlig träningsvecka ut för oss och så återhämtar du dig efter en rejäl urladdning. Och självklart berättar Malin också allt om hennes upplevelse av årets Lidingöloppet och hur hon bär sig åt för att hålla så hög nivå på sin löpning, år efter år.

Lyssna genom att klicka på någon av följande länkar eller lyssna direkt i spelaren nedan:

Avsnittet presenteras i stolt samarbete med ColdZyme och görs på Beppo

#23: Varför springer jag egentligen?

Ett riktigt fullmatat avsnitt som bjuder dig på massvis med inspiration och motivation. Perfekta peppen inför höstens och vinterns löpning!

Vi besvarar flera frågor från er lyssnare, bland annat om hur man kan träna ihop med sin partner när man är olika snabba, tips på träningspass med löparvagn, träning under och efter graviditet, järnbrist, motivationsdippar och mycket, mycket mer.

Lyssna genom att klicka på någon av följande länkar eller lyssna direkt i spelaren nedan:

Avsnittet presenteras i stolt samarbete med ColdZyme och görs på Beppo

#22: Hjälp! Min man är besatt av att springa maror!


Vad gör man när hela kroppen protesterar och det bara är några veckor kvar till årets stora träningsmål?

Hur pass ambitiös motionär ska man vara för att dra nytta av att periodisera sin träning? Och hur hälsosamt är det egentligen att helt snöa in på maratonlöpning och ha som mål att springa 100 stycken? Dessa och flera andra frågor från er, kära lyssnare, besvarar vi i det här avsnittet.

OBS! Erbjudande till dig från avsnittets partner MatHem:
Med koden MARATON200 får du som aldrig tidigare har testat MatHem 200 kr rabatt på ditt första köp över 700 kr. Gäller till och med den 31 augusti 2018.

Lyssna genom att klicka på någon av följande länkar eller lyssna direkt i spelaren nedan:

#21: Så får du en effektiv löpteknik

Vem vill inte ha en lika graciös och elegant löpteknik som löparstjärnan Malin Ewerlöf? Det här avsnittet är ett måste för dig som vill slipa på ditt löpsteg!

Du har mycket att vinna på att se över din löpteknik, bland annat förebygger du skador samtidigt som du blir snabbare utan att behöva träna hårdare. I det här avsnittet delar Malin med sig av sina bästa tips på hur du får ett vinnande löpsteg. Hon avslöjar också vilken övning hon skulle välja om hon bara fick träna en enda löpteknikövning för resten av livet!

Dessutom besvarar vi en hel hög lyssnarfrågor, bland annat om hur du underhåller hjärnan så att den inte påverkar att man drar ner tempot eller kortar av en runda, hur du ska tänka när man väljer löparskor, hur du får till andningen när man springer och en massa annat.

OBS! Erbjudande till dig från avsnittets partner MatHem!
Med koden MARATON200 får du som inte tidigare har testat MatHem 200 kr rabatt på köp över 700 kr. Gäller till och med den 31 augusti 2018.

Lyssna genom att klicka på någon av följande länkar eller lyssna direkt i spelaren nedan:

Avsnittet presenteras i stolt samarbete med MatHem och görs på Beppo

#20: Allt om nyckelpass

I löparsammanhang pratas det ofta om nyckelpass, men vad är det egentligen? Och vilka är nyckelpassen för respektive distans?

Malin och Petra ger sina bästa tips och tricks i ämnet. Dessutom: tips på hur du förbättrar din backlöpningsteknik och flyger uppför av löpare fruktade backar som ”Monsterbacken” på Midnattsloppet eller Abborrbacken under Lidingöloppet. Du får veta hur du gör för att på bästa sätt klara av träning och lopp i värme, hur man kommer tillbaka efter att ha brutit ett lopp plus en massa annat.

OBS! Erbjudande till dig från avsnittets partner MatHem:
Med koden MARATONFRUKT får alla kunder, nya som gamla, en fruktkasse med 4 kg blandad frukt på köpet. Gäller till och med den 31 augusti 2018.

Lyssna genom att klicka på någon av följande länkar eller lyssna direkt i spelaren nedan:

Avsnittet presenteras i stolt samarbete med MatHem och görs på Beppo

#19: Så blir du som starkast när det är som tuffast

Ewerlöf & Månström

Jag har aldrig brytt mig så mycket om omgivningen. Visst har jag känt pressen utifrån, självklart, men när jag mentalt går in i den där sista bubblan så handlar det bara om vad jag själv vill och förväntar mig. Då stänger jag helt ute publiken, sponsorerna, tv, vem det nu än är som förväntar sig något av mig och så går jag in i mig själv och ställer mig frågan vad jag, Malin, förväntar mig av det här loppet.

Hur vinner man det mentala kriget när det börjar ta emot under tuffa träningspass och lopp?

Det är en väldigt vanlig fråga som många av oss motionärer ständigt brottas med. I det här avsnittet delar Malin med sig av sina absolut bästa tips på hur du blir en vinnare när det känns som allra jobbigast, alltså hur du blir som bäst när det gäller. Vi diskuterar Petras tuffa maratonupplevelse i Prag under förra helgen och så besvarar vi flera lyssnarfrågor, bland annat om hur man höjer sitt lugna distanstempo och om tröskelträningen som ger din löpning en rejäl skjuts framåt.

OBS! Erbjudande till dig från avsnittets partner MatHem:
Med koden MARATON100 får alla kunder, nya som gamla, 100 kronor rabatt när du handlar för minst 700 kronor. Gäller till och med den 31 maj 2018.

Lyssna genom att klicka på någon av följande länkar eller lyssna direkt i spelaren nedan:

Avsnittet presenteras i stolt samarbete med MatHem och görs på Beppo

#18: Race report från Prag Halvmaraton

Då fick jag en sådan där nytändning i huvudet. ”Va? Ser jag stark ut? Ska jag ikapp henne?” Det var som en liten order till mig där. Och när man är så där trött, då är man väldigt simpel i huvudet, i alla fall jag. Jag orkar bara tänka en tanke i taget och då fick jag en kick av de orden och tänkte att ”Det är klart jag ska ikapp henne!”

Hur upplever en elitmotionär ett halvmaraton jämfört med en vanlig dödlig motionär? Malin och Petra analyserar sina respektive lopp och får flera aha-upplevelser. Missa till exempel inte Malins spännande berättelse om vad som fick henne att tagga till och avsluta loppet med en rafflande långspurtduell!

Vi snackar också skillnader i löpsteg mellan löpare på olika nivåer och hur man får med sig huvudet (och inte bara benen) under ett lopp. Med andra ord: massvis med saker som du själv kan ha nytta av i framtida lopp.

Dessutom besvarar vi lyssnarfrågor om hur pass sent man kan börja träna för en mara samt hur man gör för att behålla snabbheten samtidigt som man tränar för längre lopp.

Lyssna genom att klicka på någon av följande länkar eller lyssna direkt i spelaren nedan:

Avsnittet presenteras i stolt samarbete med ColdZyme och görs på Beppo. Foto avsnittets omslagsbild: Jonas Hansen.

#17: Så blir du din egen bästa löptränare

Responsen efter årets första avsnitt har varit enormt positiv, vilket vi såklart tycker är superkul! Nu kommer uppföljaren, där vi lär dig hur du får bättre koll på hur du blir din egen bästa löptränare.

Vi bjuder som vanligt på ett fullmatat avsnitt där huvudtemat som sagt handlar om hur du tar kontrollen över din egen träning och upplägget som gör dig redo för vilken distans som helst (upp till maraton) – när som helst.

Vi också pratar om varför Malin tycker att det är en enorm skillnad på att springa 20 och 25 kilometer, hur prestationen påverkas av att man äter p-piller och hur Petra löser träningsdilemmat med halvmaraton i Prag i april och maran i samma stad en månad senare.

Dessutom berättar Malin om skillnaden i antal förkylningar per år nu mot när hon var elitaktiv och om varför träningsuppehåll på grund av förkylning INTE är samma sak som att vila.

Lyssna genom att klicka på någon av följande länkar eller lyssna direkt i spelaren nedan:

Avsnittet presenteras stolt i samarbete med ColdZyme och görs på Beppo.

#16: Bästa träningen för dig med tidsbrist

Ewerlöf & Månström

Vi rivstartar 2018 med ett fullmatat avsnitt med fokus på effektiv träning för människor med tidsbrist – det vill säga typ de flesta.

Går det till exempel att lyckas på maran på bara tre pass i veckan? Kan man greja maran på ett bra sätt fast man inte får till långpassen enligt plan? Och ja, det finns faktiskt en typ av träning som kan kallas genväg till riktigt bra löparform, den pratar vi om i det här avsnittet. Du får massvis med konkreta tips på träningspass, Malin coachar mig inför Prag Halvmaraton – samt mycket mer förstås.

Dessutom berättar Malin om hur hon gjorde för att klara sig från förkylningar under sin elitkarriär och Petra delar med sig av sin supereffektiva antiförkylningsdrink plus en massa andra tricks för att skrämma bort elaka virus.

Lyssna genom att klicka på någon av följande länkar eller lyssna direkt i spelaren nedan:

Avsnittet presenteras stolt i samarbete med ColdZyme och görs på Beppo.